Odporność dziecka

W sezonie jesienno-zimowym, gdy za oknem ziąb i słota łatwo o infekcję. Zapalenie gardła, grypa czy angina to częste choroby dziecięce w tym okresie. Każda mama wie jaki stres wywołuje towarzysząca im wysoka gorączka, podawanie leków i płacz chorego dziecka. Są jednak skuteczne sposoby, które podniosą odporność Twojego malucha.

Zwiększenie odporności – hartowanie organizmu dziecka

Wbrew pozorom dzieci wychowywane w cieplarnianych warunkach częściej chorują. Dzieje się tak dlatego, że ich organizm nie jest przyzwyczajony do zmian temperatury i każde wyjście na zimno kończy się wyziębieniem ciała, a w konsekwencji chorobą. Zadbaj, aby temperatura w pokoju nie była zbyt wysoka. Oczywiście noworodek potrzebuje cieplejszego otoczenia. Możesz więc zacząć od wyższej temperatury w pomieszczeniu i stopniowo ją obniżać. Jeśli chcesz wiedzieć czy Twoje dziecko nie jest przegrzane, zrób prosty test i sprawdź kark malucha. Spocony oraz gorący oznacza, że jest mu za ciepło, zimny – zbyt chłodno.

Od kiedy zacząć hartowanie? W zasadzie już od 2 miesiąca życia. Na początku przy zmianie pieluszki pozwól maleństwu leżeć przez kilka minut z gołą pupą i swobodnie machać nóżkami. Zacznij od 1 minuty, a potem stopniowo wydłużaj czas. Nie doprowadź jednak do wyziębienia ciała. U kilkumiesięcznych dzieci można wprowadzić zwyczaj obmywania po kąpieli nieco zimniejszą wodą (ok. 20 stopni) przez 1 minutę. Rób to systematycznie, ale z rozsądkiem i stopniowo. Pamiętaj, masz hartować dziecko, a nie przeziębić.

Zwiększenie odporności – wietrzenie mieszkania

Temperatura w mieszkaniu nie powinna przekraczać 18–20°C. Zbyt suche powietrze nie służy maluchom, ponieważ wysusza śluzówkę nosa i ułatwia wnikanie zarazków. Jednym ze sposobów na nawilżanie pokoju jest położenie mokrego ręcznika na kaloryferze. Zwiększenie odporności – spacery z dzieckiem Ważnym elementem wzmocnienia odporności są także codzienne spacery. Ich długość powinna być dostosowana do wieku i pogody. Lekki mróz (-5) nie jest żadnym przeciwwskazaniem. Wystarczy, że ubierzesz malucha w kilka warstw i posmarujesz buzię kremem. Jeśli twój brzdąc już chodzi, pozwól mu dreptać obok ciebie. Ruch powoduje szybsze krążenie krwi, dzięki czemu dziecko nie marznie, a jego ciało uczy się reakcji na zimno.

W przypadku niemowląt, jeżeli pogoda nie sprzyja lub chcesz przygotować dziecko do pierwszego spaceru zacznij od tzw. werandowania. Ta metoda hartowania polega na tym, że ciepło ubranego malucha ustawia się w wózku w pokoju z uchylonym oknem. Najpierw trwa to kilka minut, potem coraz dłużej.

Zwiększenie odporności – zdrowa dieta

Dla noworodka najbardziej wartościowe jest oczywiście mleko matki, ponieważ ma optymalny skład oraz zawiera przeciwciała. Jeśli nie karmisz piersią poradź się pediatry i wśród wielu produktów znajdź ten najlepszy. Mleka dla dzieci mają aktualnie bogatszy skład, a obecnie zawierają, oprócz witamin i minerałów, także Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT) i kultury bakterii Bifidobacterium.

Z kolei u starszych dzieci do diety wprowadza się jak najwięcej warzyw o różnym kolorze, będących naturalnym źródłem witamin oraz minerałów. Są niezbędne, aby układ odporności pracował wydajnie i bez zakłóceń. Podawaj maluchowi codziennie również jogurt, kefir lub maślankę, zawierające naturalne probiotyki. Udowodniono, że 70% odporności pochodzi z jelit. Kultury bakterii tworzące mikroflorę jelit, czyli Bifidobacterium i Lactobacillus utrzymują w ryzach te chorobotwórcze. W trosce o stan zdrowia Twojego dziecka powinnaś także ograniczyć ilość spożywanego cukru, ponieważ osłabia on rolę jelita i niszczy pożyteczne bakterie. Dla prawidłowego rozwoju ważne są również NNKT. Dlaczego? Otóż kwasy omega 3 powodują wzrost produkcji prostaglandyn, czyli substancji pobudzających komórki odpornościowe. Inną naturalną metodą wzmocnienia odporności jest podawanie dziecku czosnku oraz cebuli, które mają zdolność naturalnego niszczenia wirusów i bakterii. Niewielkie ilości spróbuj wprowadzać do diety po 2 roku życia, ale nie wcześniej, ponieważ dla młodszego dziecka produkty te mogą być jeszcze ciężkostrawne.

Zwiększenie odporności – preparaty z apteki

Powinnaś wiedzieć, że dzieciom do lat 3 nie podajemy preparatów podnoszących odporność bez uzgodnienia z pediatrą. Dla wzmocnienia organizmu istotna jest szczególnie witamina D, którą sami syntetyzujemy pod wpływem słońca, ale jesienią i zimą jest to utrudnione. Odgrywa ona istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu szpiku kostnego, produkującego komórki obronne czyli monocyty. Dobrym źródłem tej witaminy jest tran, zawierający ponadto witaminę A oraz kwasy tłuszczowe, m.in. omega-3. Jeśli dieta Twojego dziecka jest bogata w produkty takie jak: mleko, kaszki, płatki śniadaniowe najlepiej jeśli zsumujesz ilość spożywanej na dzień witaminy D tak, by jej nie przedawkować (wg zaleceń lekarzy dzienna dawka witaminy D wynosi 400 j.m. inaczej 10μg). Dla niemowląt karmionych piersią dawkę określa lekarz.

Inna substancja wzmacniająca układ immunologiczny to polisacharyd betaglukan, występujący naturalnie w płatkach owsianych, jęczmiennych, drożdżach piwnych. Jest on również składnikiem preparatów podnoszących odporność takich jak syropy zawierające roślinne wyciągi z czarnego bzu, aloesu, jeżówki, aronii. Z uwagi na dużą ilość bioflawoidów, antocyjanów i katechin ich skuteczność polega na wzmacnianiu, jak również uszczelnianiu naczyń krwionośnych. Są także wzbogacone w witaminy C i D oraz minerały np. cynk, wapń. Miej na uwadze fakt, że wiele suplementów diety jest reklamowanych jako podnoszące odporność, ale brakuje im naukowego potwierdzenia. Dlatego zanim zdecydujesz się podać konkretny preparat najlepiej skonsultuj się w tym celu z pediatrą.

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 3.9 Ilość głosów: 10

Porady dla rodziców

Masz pytanie?