Aktywność fizyczna w ciąży – bezpieczne ćwiczenia dla kobiet

Czy uprawianie sportu w ciąży jest wskazane? Jak pokazują badania kanadyjskich naukowców, regularne ćwiczenia nie tylko znacząco poprawiają nastrój, ale też obniżają poziom zmęczenia przyszłej mamy.

Ćwiczenia fizyczne podczas ciąży odgrywają ogromną rolę w przygotowaniu mięśni do porodu. Z tego względu poród może być dużo szybszy i mniej bolesny. Dodatkowo, badania przeprowadzone przez naukowców z University of Western Ontario wykazały, że regularne ćwiczenia cztery razy w tygodniu wpływają na wyraźną poprawę samopoczucia psychicznego oraz obniżą poziom zmęczenia kobiet w ciąży.

 

Które ćwiczenia są wskazane w ciąży?

Godne polecenia dla kobiet w ciąży jest pływanie. Dobrze wpływa na samopoczucie, zmienia charakter pracy mięśni i co najistotniejsze odpręża – rozluźnia mięśnie grzbietu, które w ciąży są szczególnie obciążone. Dla wszystkich kobiet ciężarnych zalecana jest, niezależnie od tygodnia ciąży, gimnastyka. Regularna aktywność fizyczna wzmacnia cały organizm. Dzięki poszczególnym ćwiczeniom strumień krwi kierowany jest do określonych narządów, które wzmacniają się i regenerują. Zwiększa to sprawność systemu immunologicznego, czyli odporność na wszelkie choroby. Organizm staje się silniejszy oraz zdrowszy. Ćwiczenia należy wykonywać w sposób mądry i świadomy. Pomóc w tym może szkoła rodzenia, która ma opracowany specjalny trening dla kobiet w poszczególnych trymestrach ciąży.

W I trymestrze powinnaś ćwiczyć oddychanie typem przeponowym. Wykonując ćwiczenia mięśni poszczególnych części ciała (krążenie nadgarstkami, zginanie palców rąk, stóp) poprawiasz ich ukrwienie i zapobiegasz tworzeniu się obrzęków oraz żylaków. Trening ramion, jak również przedramion obu rąk wzmocni mięśnie piersiowe i poprawi kształt piersi.

W II trymestrze do wcześniejszych ćwiczeń dodaj takie, które będą wzmacniały mięśnie dna macicy,
a także poprawiające elastyczność i ruchomość w stawach biodrowych. Korzystne będą ćwiczenia zapobiegające płaskostopiu oraz masaż stóp. Pomyśl również o zaangażowaniu partnera we wspólne treningi i masaż. Z pewnością, pozytywnie wpłynie to na wasze relacje.

W III trymestrze powtarzaj już opanowane ćwiczenia i zacznij naukę parcia. Pamiętaj, że powinnaś robić to pod okiem doświadczonej osoby, aby ćwicząc nie sprowokować przedwczesnych skurczów macicy.

Jakich ćwiczeń unikać w ciąży?

Jakkolwiek aktywność fizyczna jest wskazana w okresie ciąży, są pewne granice, których nie należy przekraczać. Jeśli ciąża przebiega prawidłowo, a ty masz odpowiednią kondycję, możesz nadal uprawiać swój ulubiony sport. Powinnaś jednak zrezygnować z takiej aktywności fizycznej, która wiąże się z podskokami, wibracjami, dużym wysiłkiem, nagłymi przyśpieszeniami czy dużą możliwością urazów. Niewskazana jest zatem jazda konna, skoki, podnoszenie ciężarów i gry zespołowe. W zaawansowanej ciąży szczególnie niezalecana jest jazda rowerem.
Dla kobiety w ciąży bardzo zdrowy jest również ruch na świeżym powietrzu. Dlatego codzienne spacery powinny stać się twoim obowiązkiem, ale też przyjemnością.

Oceń artykuł:
Jeszcze nie oceniano

Porady dla rodziców

Masz pytanie?